Touren rond Wexford

19 juli 2012 - Castlebridge, Ierland

De vroege ochtendzon heeft het niet lang volgehouden, maar we hebben toch geen spatje regen gehad vandaag. Na een apart ontbijt - ei met geitenkaas plus tomaatjes met honing voor Jan en pannenkoeken van botermelkdeeg met siroop en verse aardbeien voor mij - hadden we voldoende energie voor onze eerste stadswandeling. Met ons kartonnen kaartje goed beschermd in een plastiekje uit het labo van Kristien vonden we snel de weg naar een heel speciaal kerkje. Een plaatselijke vrouwelijke onderpastoor heeft ons heel enthousiast rondgeleid. Ze vertelde dat de grootvader langs moederszijde van Oscar Wilde hier heel wat jaren rector was. Hij was zelf een getalenteerde dichter en schrijver. Hij heeft om de hand van zijn toekomstige gevraagd door een brief in dichtvorm naar haar vader te schrijven.

Een beetje verder in een Franciskanerkerk werden we opnieuw aangesproken. Deze keer door een eerder opdringerige oude dame die ons naar een akelig wassen beeld sleurde waar we vooral naar een relikwie moesten kijken. Ze had een mooi jong Italiaans meisje bij zich, Lucretia uit Firenze. Ik had de indruk dat we bij een Opus Dei lid beland waren.

Onze tweede bestemming was het prachtige Johnstown Castle. Het park errond telt 140 verschillende boomsoorten. We hebben er op ons gemakje genoten van het groen en van een smakelijke lunch in de tearoom.

Na de middag bezochten we Enniscorthy, opnieuw met ons kleine kartonnen kaartje. Echt onder de indruk waren we niet van dit eerder grijze stadje.

Langs kleine wegen reden we door naar het strand van Blackwater en Curracloe. Jan vond er resten van supergrote krabben en enkele haaieneieren, veel mooier in het Engels “Mermaid’s Purse” genaamd.

Nu zitten we te wachten op ons avondeten in het gezellige restaurant van Hotel Curracloe. Er zitten veel plaatselijke mensen, we verwachten daarom lekkere kost.

See you tomorrow.

Jan en Myriam

1. Ingrid De Sloovere:
    Dag Myriam & John,
    Jullie zien genieten van zoveel knusse dingen, is al vakantie op zich!
    Met Google Earth in aanslag, volg ik jullie reisweg en is het alsof ik er een heel klein beetje bij ben. Hier niets dan regen, maar de tuin staat er wel Iers Groen bij.
    Een fijne vakantie en bedankt voor jullie verhalen en foto's!
    Ingrid
  2. Els en Hugo:
    20 juli 2012
    Wat hebben we weer genoten van jullie reisverslag en vooral van de foto's. Er is geen twijfel mogelijk, jullie zijn er goed van aan het genieten en gelijk hebben jullie. We kijken al uit naar het volgende verslag en vooral van de bijgevoegde foto's. Als de zon daar wat schijnt, stuur dan een beetje op a.u.b. want wij zijn de regen hier echt wel moe.
    Groetjes,
    Els en Hugo
  3. Els Peeters:
    Hallo Jan en Myriam,
    We genieten enorm van Jan z'n smachtende blikken naar al dat mooi gepresenteerde lekkers!
    Laat het vooral smaken broer!